Analizando a posguerra do streaming
mércores, 14 de xuño do 2023
- A conversa con Elena Neira recóllese no número 239 da nosa edición impresa
A produtora CTV convidou a traballadores e axentes do sector audiovisual a acudir ás súas instalacións en Montouto (Teo) para asistir a unha conferencia da profesora e investigadora Elena Neira baixo o título de Tendencias do audiovisual na posguerra do streaming, na que fixo unha análise do marco actual do sector audiovisual alterado pola chegada das plataforma de vídeo baixo demanda a través da Internet e expuxo os retos e oportunidades que as últimas tecnoloxías e tendencias están a provocar. Quixemos aproveitar a ocasión para falar con ela sobre as tendencias de consumo audiovisual que tanto impacto están a ter nas nosas vidas e que están a experimentar unha transformación constante.
– Non paran de
chegar plataformas de streaming e os consumidores comezamos a experimentar a
chamada fatiga de subscricións. Como ves este problema?
– Eu creo que a
saturación de plataformas é probablemente o principal problema que teñen que
encarar estes servizos, porque de feito o que está a provocar é unha tremenda
rotación entre subscricións. É dicir, un está dado de alta durante uns meses
nunha plataforma, logo se dá de baixa, vaise para outra e claro, para o negocio
da subscrición, que eminentemente vive de que a xente estea abonada aos 12
meses do ano, iso é un gran problema. Eu creo que a xente está saturada de
pagos porque estamos nunha situación económica complicada e aos poucos o que
está a facer é darlle o seu agarimo a outras plataformas que non son de pago.
Outras alternativas de lecer que aos poucos poden ir erosionando o negocio do
streaming tal e como o coñecemos, son as canles FAST (de balde con publicidade),
as redes sociais, Twitch... Creo que o consumo será probablemente cada vez máis
heteroxéneo.
– Até hai
pouco as plataformas estaban a medrar esaxeradamente nunha loita por gañar
mercado, pero a situación semella que mudou. Podemos falar xa da posguerra do
streaming?
– Si, podemos
falar xa de posguerra do streaming. O fito que marca a posguerra do streaming é
o momento no que Netflix o ano pasado declara a súa segunda perda de
subscritores na historia, os 600.000 subscritores malditos que lle fixo ter
unha caída bolsista bestial. E agora estamos nun proceso de reposicionamiento
do negocio da subscrición. Xa non existen ou xa non se avoga por estes negocios
puros de subscrición (o modelo de lanzamento de Netflix, no que non tes
publicidade e vives do que cada cliente paga mes a mes) a modelos que combinan
distintas liñas de negocio para tentar dalgunha maneira amortecer o impacto da
crise económica, habendo novas liñas de negocio como pode ser a publicidade. E
creo que esa vai ser a nova norma, fundamentalmente porque o que nos demostrou
a guerra do streaming é que negocio da subscrición puro non era sustentable,
que é a gran lección que levamos da pandemia.
– E que pasa
cos directos?
– Os directos
seguen sendo unha maneira moi interesante de conectar co público a outro nivel
e logo segue sendo un dos formatos que concentran máis a atención de maneira
sostida. O directo do que vives, diso, da capacidade de soster a atención.
Vivimos nunha economía baseada na atención dos espectadores. Creo que os
directos necesitan reivindicar o seu espazo. Teñen unha liña de desenvolvemento
fantástica por parte das cadeas de televisión e aos poucos as plataformas de
streaming están a empezar a reinterpretar formatos tipicamente directos ao
formato enlatado. Creo que é importante que as canles se arroguen o mérito de
ser líderes do directo e se defendan con unllas e dentes se non queren que, do
mesmo xeito que pasou con outros formatos, o streaming as devore.
– Aínda que as
plataformas comezaron publicando os contidos de vez, agora hai moitas
producións que estrean os capítulos semana a semana. E quizais porque buscan un
impacto continuado en redes sociais?
– Tanto o maratón
como a entrega semanal teñen vantaxes e teñen inconvenientes. O maratón ten
unha vantaxe fantástica e é que é capaz de xerar unha resposta moi visceral e
moi profunda en moi pouco tempo e é tal o arco que xera ese contido que é capaz
de contaxiar a moita xente na orixe dos grandes fenómenos. Por exemplo de
Netflix, que é o gran defensor desta fórmula, atopámonos precisamente iso, que
esa primeira, os early watchers ou a xente que primeiro os ve, xera un
tsunami que acaba contaxiando a todos, a todo o planeta e convértense en
fenómenos virais mundiais.
A entrega semanal permite dúas cousas: permíteche, por unha banda, que haxa
conversación e, por tanto, que haxa unha conversación sostida moito máis ao
longo do tempo; e logo permíteche outra cousa que ás plataformas interésalle
moito e é que o cliente estea máis dun mes.
O que ocorre é que, por unha banda, o maratón ten o inconveniente de que o
contido se queima moi rápido e por tanto, ten moi pouco ciclo de vida. No caso
da serialización semanal é que non todo che aguanta unha serialización semanal.
Entón eu creo que aquí agora estamos a asistir a fórmulas híbridas por exemplo
o último que fixo Netflix con Stranger Things: estréana en dous bloques.
Ou mesmo outras plataformas que estrean 2 ou 3 episodios de partida e logo
baséanse na entrega semanal. Creo que a fórmula está por explorar. Eu creo que
non existe unha fórmula óptima. O que existe é unha análise de cal é o produto
que tes entre as mans e cal é a fórmula máis apropiada.
– Estabamos
afeitos a ver como os produtos que se estreaban nunha plataforma quedaban alí
para sempre, pero agora xa non é así.
– Claro, porque
unha das consecuencias das Majors, que eran as grandes vendedoras e licenciatarias
de contido, de lanzar plataformas é que decidiron abrazar o modelo de Netflix
que estaba baseado na exclusividade. Entón déronse conta de que non só estaban
a renunciar ao lucrativo negocio das vendas de licenzas, senón que tamén se
daban conta de que o retorno que lles daba ter o contido de pechado a súa
plataforma non era suficiente para sanear as contas.
Agora que Wall Street está a mirarse o tema dos beneficios con moito máis
detemento, déronse conta que a venda a terceiros é unha medida moi interesante
para explotar, sobre todo con contidos que xa son bastante antigos dentro da
cronoloxía das plataformas. Ver o contido fai cinco anos.
E eu creo que imos ver moita a rotación de contidos de Disney e de MAX. Imos
ver moitos contidos repartidos por outros operadores, porque é san e é lóxico
que así sexa.
- A profesora Elena Neira co produtor executivo de CTV, Ghaleb Jaber
– Até non hai
moito cando se facía unha serie en Galicia e tentabamos levala a outra
comunidade autónoma non conseguía repetir o éxito, pero agora atopamos casos
como O Sabor das Margaridas, que tivo unha resposta discreta localmente e
unha magnífica acollida non só a nivel estatal, senón tamén en moitos outros
países nos que nin sequera falan español.
– Claro, a
ficción traballou sempre con conceptos universais. Un concepto universal ben
traballado e unha trama ben construída é moi fácil que viaxe de maneira natural
a outros países. Netflix o que ten son os medios. Tes unha plataforma que está
en 190 países e que aparte ten unhas estratexias para facer o produto máis
adaptable a través das dobraxes, a través dos subtitulados, a través do márketing,
aproximando o contido ás audiencias de destino que fai que a transferencia de
contidos entre xente de culturas moi diversas sexa posible. É que non ten tanto
que ver coa calidade do contido. Creo que sempre se fixo contido bo. O que pasa
é que agora estamos en condicións de facelo moito máis exportable do que antes
era posible.
– E como está
agora mesmo a situación da dobraxe? Porque vemos casos nos que as producións se
dobran a unha chea de linguas de xeito coidado, mentres que outras simplemente
con subtítulos conseguen chegar a grandes públicos. Trátase dunha cuestión
cultural?
–Imaxino que é
moito cultural agora mesmo. Tamén é verdade que hai unha imposición por parte
da Lei Xeral do Audiovisual de que teña o 30% de contido europeo, o 15% en
idioma do país de destino e dese 15% a metade ten que estar nalgunha das
linguas cooficiais. Co cal agora o tema da dobraxe e do subtitulado é unha
cuestión de imperativo legal para cumprir coa cota da diversidade lingüística.
Eu creo que iso non depende tanto de modas como de primeiro de investimento,
por suposto, e segundo do interese que poida ter cada unha das plataformas de
que o contido viaxe a outros territorios. É dicir, todo o mundo que vive en América
Latina sabe perfectamente que non é o mesmo o español neutro de España que o
español de alí. Probablemente para unha persoa que queira reducir os custos,
unha plataforma que non sexa das máis competitivas, que queira ter o seu
contido rápido a nivel internacional é moito máis barato subtitular e moito
máis rápido. A dobraxe require un esforzo. Entón creo que non depende tanto
dunha tendencia clara como da casuística da propia empresa e, por suposto, dos
recursos.
– A ficción
estatal en aberto está en clara decadencia. Podemos entender que estamos nun
camiño de non retorno?
– Eu creo que a
televisión aínda se resiste a dar por perdida a batalla da ficción e creo que é
bo que así sexa. Creo que é importante non encerrar o bo contido de ficción
dentro das plataformas de pagamento. Debemos tamén apostar pola pluralidade e
por que a televisión en aberto teña unha diversidade de formatos. Outra cousa é
como medimos o éxito destes formatos e asumir que eses formatos non van ter a
mesma mobilización e as novas cifras de audiencias, que probablemente se a
colgas nunha plataforma. Pero eu resístome a crer que a batalla da ficción en
televisión estea perdida.
– En contraste
as series turcas están a arrasar na televisión en aberto. É un fenómeno que
pode manterse no tempo? Temos o potencial para replicalo con produción propia?
– Non teño
ningunha dúbida de que o formato da telenovela sempre se lle mirou un pouco por
encima do ombreiro e historicamente, desde os anos 70-80, é un formato que
sempre tivo unha atracción fantástica en distintos países. O que está a pasar,
por exemplo, co K-drama (que é un fenómeno que se popularizou moito máis na Internet
e en plataformas de streaming) que non deixa de ser outro tipo de serial, pero
cuns códigos visuais diferentes.
Fixen un estudo, que está a piques de publicarse para a Universidade, no que
analizabamos cales foran as series de televisión en lingua non inglesa máis
vistas na historia de Netflix desde que Netflix dá datos e gran parte dos
contidos con maior transferencia son as telenovelas. Non soamente nos países de
tradición latina, nos que somos quizais un pouco máis intensos e gústanos máis
o formato, senón en países nos que non ten tanta capilaridade.
Eu creo que é posible. É dicir, volvemos ao tema das tramas universais. Os
fenómenos recentes que funcionaron foron aqueles formatos que converteron a
telenovela nun formato de calidade, que é o que teñen as telenovelas turcas,
que é o que ten o K-drama e que é o que ten, por exemplo, a telenovela
colombiana, que é unha telenovela cun aire moi desenfadado, unha cousa de moita
calidade, e creo que iso ao final é o que termina seducindo á xente. Aquí o que
pasa é que imos máis ao costumismo de El Secreto del Puente Viejo ou La
Cocinera de Castamar, que tamén ten unhas excelentes estatísticas
internacionais, ou sexa, que creo que iso non é que vaia a suceder, é que creo
que está a suceder xa.
– A emerxencia
de plataformas de balde con publicidade como Pluto TV está a ser toda unha revolución.
Como ves que este tipo de plataformas se alíen cos fabricantes de televisores
como Samsung e LG?
– Iso é
fundamental. Pensa que ao final o modelo da agregación é o que permite estender
os servizos a novas masas de audiencia, é dicir, a asociación cos televisores e
coas tendas de aplicacións dos televisores é un elemento básico, porque a
penetración que está a ter a televisión pola Internet a través da pantalla do
televisor é absolutamente abafadora. Probablemente vaiamos ver moito máis diso
nun futuro e moitas máis pelexas para saber en que lugar emprázanse cada unha
das plataformas.
– No ámbito
europeo está a discutirse a supervivencia da TDT a longo prazo. Seguirá
existindo a TDT durante a década que vén?
– Eu teño as
miñas dúbidas de que vaia a existir a TDT. Creo que é verdade que unha cousa é
que exista e outra cousa é que sexa o consumo predeterminado, pero creo que a
medida que as audiencias se vaian renovando, probablemente os hábitos serán
diferentes e a maneira da usabilidade da televisión pola Internet sexa algo que
xa forme parte como do ADN, ou como nós, que xa temos unha idade, era o acender
o televisor e darlle á 1 e á 2 cando nin sequera había mando a distancia. Todo
pasa por unha renovación xeracional.
- O relatorio de Elena Neira acudiron numerosos profesionais do sector audiovisual galego
– E aquí en
Galicia como tería que facer a TVG para poder manter a súa audiencia?
– Pois terá que
irse á Internet probablemente. Todo depende de como se configura o ecosistema
mediático e desde os poderes públicos, que son os que teñen que impulsar as
televisións públicas, ou como fagan o plan de implantación e de
desenvolvemento, e de información e de evanxelización á xente sobre onde poden
atopar esas novas canles.
Ao final a TDT o único que che ofrece é unha inercia de consumo que nós temos
moi interiorizado. O único que falta é que esa forma de acceder ao contido se
interiorice tamén no contorno das apps. Isto con Netflix foi moi doado. Rompeu
xa a barreira. Agora o único que queda é evolucionar e que unha persoa poida
decidir entre distintas aplicacións.
– Pero unha
vez que a xente non consume contidos de xeito tradicional, que acontece cos
informativos, que actualmente son dos contidos máis vistos en aberto?
– Non sei se un
dos contidos máis vistos do día, pero os servizos informativos son unha parte
fundamental da nosa democracia e é algo que temos que preservar. O que si penso
é que os informativos, como xa veñen facendo, téñense que adaptar ás novas
disciplinas de consumo. O informativo non soamente flúe en televisión lineal,
senón que se está constantemente compartindo a través dos seus servizos de
televisión á carta, a través dos seus perfís sociais...
Hoxe en día hai tantos puntos de contacto coa información que o que é
importante é posicionarse como unha voz autorizada e relevante para informar. A
canle que ti empregues para facelo ou a maneira que a persoa teña para acceder
á información paréceme que vai a ser máis irrelevante que nunca.
– Agora que o
público mozo se afixo a contidos en plataformas como TikTok e Twitch, non cres
que será complicado que normalicen o consumo de contidos máis tradicionais?
– Eu creo que
non, eu creo que o que nos está demostrando a actualidade é que o que hai é
unha coexistencia bastante pacífica entre formatos. É dicir, cada formato
cumpre o seu papel en determinado momento. O que si é verdade é que cada vez é
máis difícil ter a atención exclusiva, cada vez son máis habituais estes
fenómenos de covisionado, de ver a televisión co móbil na man e mesmo estar no cine
co móbil na man, que é unha práctica tremenda.
Pero si que é verdade que as audiencias máis novas, os estudos, o que che din é
que temos unha relación moi natural coa multipantalla e tamén coas distintas
canles. Creo que ao final é que quen gaña é o que sexa capaz de ser relevante.
Todo é unha batalla, non soamente pola atención, senón tamén pola relevancia.
Se es relevante terás a atención. Ao final eu creo que a iso resúmese todo.
– O grande
tema dos últimos meses é a intelixencia artificial, que principalmente no
audiovisual vémola aplicada en sistemas de recomendación pero, cres que no
futuro será a IA a que decida os contidos?
– Xa o está
facendo en moitos casos. É dicir, non a intelixencia artificial. Os datos masivos
están a decidir cales son os proxectos que saen adiante e os que non.
O audiovisual é unha industria marabillosa, pero é unha industria moi custosa.
Entón calquera tecnoloxía que permita ser máis eficiente, que permita tomar
mellores decisións e arriscar menos diñeiro, pois sempre será moi benvida.
Creo que é importante entender que, polo menos de momento, ata que non saibamos
as verdadeiras consecuencias, é importante entendela como algo instrumental,
como algo que poida estar ao servizo do proceso creativo. Que pode nun futuro
ser un xerador de historias? Non o descarto. Desde logo, a tecnoloxía vaino
facer posible. Outra cousa é se nós imos ser capaces de consumilo coa mesma
naturalidade coa que consumimos algo feito por unha persoa de carne e óso. E se
imos ser quen de notar a diferenza.
– E podemos
ver tamén a IA como a solución para globalizar a produción audiovisual?
– Probablemente.
Eu creo que hoxe en día cun mercado tan fragmentado o que tes que facer é crear
un mercado global na medida do posible. Os contidos xa non coñecen de
fronteiras, o contido é máis fluído que nunca e o que temos que expor é buscar
as audiencias máis aló das fronteiras que de maneira natural sempre nos
construímos ao noso ao redor.
Conversa con Elena Neira en vídeo