Lois Oreiro fai unha chamada á reflexión sobre mundo que estamos a crear
xoves, 15 de xullo do 2021
A Editorial Galaxia estrea unha colección de ensaio sobre temas de actualidade, Hoxeéhoxe, coa obra Os mundos de agora, do xornalista Lois Oreiro, no que reflexiona sobre o concepto de transhumanismo e insta a ter unha mirada crítica sobre os fenómenos de transformación que nos rodean, e que pouco a pouco van mudando a nosa sociedade até ter un impacto nas nosas vidas que non só era imposible de predicir hai varias décadas, senón que incluso actualmente son moi complexos de trazar, xa que as árbores non nos deixan ver o bosque.
– Entre os temas que abordas en Os mundos de
agora insistes moito no transhumanismo, que hoxe vemos como unha
subcultura insignificante, máis próxima do cyberpunk que da realidade,
pero non podemos esquecer que as obras de ficción futuristas erran basicamente
por utilizar o seu presente como punto de partida. Temos actualmente a mesma
eiva á hora de anticiparnos aos cambios que están por chegar?
– Os mundos
de agora non é unha obra de ficción, é unha observación crítica sobre a
nosa conduta actual coas novas tecnoloxías e coa Rede. Por suposto que o
presente é o lugar dende o que interpretamos o pasado e o futuro, por forza. E
iso fai sempre subxectiva a nosa mirada, si; pero tamén os intereses políticos
e económicos determinaron e determinan a lectura da Historia oficial e sobre
todo ditan as liñas sobre as que debemos construír o futuro. Cómpre telo
presente non só cando nos cuestionan a Transición e a Guerra Civil, senón tamén
cando nos din que temos que ser líquidos,
que temos que dixitalizarnos a toda présa para non quedar atrás na carreira do
progreso sen precisar exactamente de que están falando nin ter normas legais
sobre a tecnoloxía que vén. No ensaio aviso das lexións de supostos expertos
que lles ditan aos gobernos e ás empresas tradicionais como teñen que comportarse
para sobrevivir, como se eles soubesen con toda exactitude cal vai ser o modelo
final. Os intereses —a comenencia–, deste proceso é obvio e por iso deberíamos
estudar “solidamente” por que, para quen e como vai ser iso de ser “líquidos”
ou “gasosos”, que tamén se empeza a oír agora. Non temos que predicir o futuro,
non temos que adiviñar que tecnoloxía será a hexemónica nin que Big Tech vai gañar o mercado, o que
temos que facer, con toda urxencia, é esixir que a tecnoloxía se adapte a nós
en vez de nós a ela como nos están dicindo. Non temos que anticiparnos aos
cambios, temos que protagonizalos. Hai unha gran diferenza.
– Insistes no perigo que a tecnoloxía pode
supor para a nosa propia concepción. A que pensas que responden as ameazas que
expós? A posible deshumanización responde a intereses económicos ou é a nosa
propia natureza a que nos fai susceptibles a sucumbir ante o cambio sen un
destino claro?
– Digo que o transhumanismo que vén non vai ser
cousa de persoas raras, mesmo excéntricas, que levan implantadas cámaras no
corpo, sensores de campos magnéticos, etc., malia que teñen xa consideración
legal de ciborgs en varios países
occidentais. Iso sería unha sorte de tribo urbana con pouco predicamento dende
o momento no que o seu propósito é “ser tecnoloxía” non humanos e que o
obxectivo final do transhumanismo é o posthumanismo,
unha especie humana non biolóxica. Obviamente as súas ofertas, mesmo de
inmortalidade a costa de deixar de ser humanos, é de esperar que non teñan
moito público polo de agora. Por onde vai ir entrando a tecnoloxía nos corpos é
polas tecnoloxías da saúde e do mundo laboral. Usar implantes de grafeno no cerebro pode ter que ser
imprescindible para traballar con determinados equipos e intelixencias artificiais (a UE destina 1.000
millóns de euros ao ano a investigar co grafeno). Levar implantes sanitarios
que nos midan as constantes e mesmo nos fagan analíticas a vontade e informen
ao centro de saúde parece un grande logro. A saúde e as novas formas de emprego
xa non serán medios para a vida senón fins en si mesmos. Pero, igual que os
responsables militares da UE pedían evitar tecnoloxía estranxeira na nova rede
5G, nós deberemos preguntar pola orixe e as características dos trebellos que
vaimos poñer por fóra e por dentro da nosa pel.
A isto engadámoslle o teléfono móbil como
ferramenta indispensable para absolutamente todo e as previsibles próteses que
incorporará para manexalo máis facilmente.
Cando me preguntas polo perigo para a
propia concepción, cómpre saber que xa hai tecnoloxía para manexar o móbil coa
mente e para navegar por internet coa mente. Haina en desenvolvemento tamén
para crear lembranzas falsas. E as redes sociais xa nos influían a nivel prerreflexivo
sen estas técnicas. No momento en que o completador de palabras e o navegador,
manexados coa mente para aforrarnos vocabulario e non ter que exercitar a
memoria e máis para aliviarnos da carga
de descubrir cousas novas, nos digan que é o que nos gusta porque o saben
mellor ca nós mesmos cruzaremos a liña roxa. Será posible manternos decote no
igual, vivindo coma nun algoritmo de teleseries que nos mantén a atención
decote présa con fórmulas idénticas unhas ás outras. O implante, ou o uso que
fagamos e fagan os fabricantes del, pode acabar dicíndonos quen somos e o que
queremos realmente; porque decidir sen el chegará un momento en que xa nos dará
medo. No entanto, os mundos de agora modifican a nosa percepción do tempo, do
noso propio desexo, da cultura coa que participamos no mundo, da política e
mesmo da morte. Podemos pensar que isto non importa porque os magnates
tecnolóxicos son moi boas persoas e os gobernos todos liberais e demócratas ou
pedir que estas cousas gañen más presenza nos debates públicos porque ben o
merecen e porque, literalmente, vainos a vida nelas.
– Se pensamos nos nosos dereitos individuais
vemos o curioso contraste da política, que tradicionalmente ten mala sona, pero
que en certos contextos parece que os lexisladores son os únicos en posición de
salvarnos dos abusos dos xigantes tecnolóxicos. Manterase este status quo
ou remataremos gobernados por algoritmos?
– Cando á liberdade de expresión ha de haber que
engadirlle un anexo que preserve a liberdade de pensamento fronte ás novas
tecnoloxías, é obvio que a clase política ten que moverse. É preocupante así e
todo que sexan as empresas de telecomunicacións as que piden a redacción dun
gran pacto que fixe normas e marque límites para a intelixencia artificial e
todo o elenco de aplicacións, sensores corporais, etc. En España estamos a
outra cousa. Nas eleccións do 2019 mesmo se usaron datos dos electores sen
permiso co acordo do Congreso dos Deputados, nada menos. Se non chegar a
recorrer a norma no Tribunal Constitucional o Defensor del Pueblo,
España sería sancionada polos organismos comunitarios. Viuse que nada do que
aquí falamos estaba na axenda de prioridades dos nosos representantes, fosen do
signo que fosen. A Unión Europea tenta facer as cousas ben, Bruxelas promoveu
senllas actas de Mercados e de Produtos dixitais que poden ser un exemplo para
o mundo e que pon por diante os intereses e os valores da UE para calquera que
queira facer negocios aquí. De feito, os Estados Unidos empezaron xa a estudar
pórlles límites aos xigantes tecnolóxicos, tras deixalos campar case sen normas
nin impostos dende que naceron. O problema é que a UE pinta bastante pouco na
Intelixencia Artificial, que protagonizan Estados Unidos e China sen
competencia digna de tal nome, polo de agora. Porén, é falso que o dixital nos
vaia traer unha democracia realmente directa e máis participativa como
prognosticaban os máis optimistas. As redes polarizan porque explotan as
emocións; forman bandos en vez de contrastar opinións e ideas, en vez de
escoitaren uns aos outros. Estas tribos de pertenza estimulan a agresividade
contra as outras tribos de opinión porque se moven nunha verdade absoluta
conforme a que hai que medilo todo, o verdadeiro e o falso, o importante e o
accesorio… O problema é que fronte á democracia
liberal de toda a vida xorde unha caste de populismo do auténtico, moi cómodo cos
novos medios, que deslexitima as institucións que temos —as que nos trouxeron
os períodos máis decentes da nosa historia—, dicindo que non representan á
xente auténtica como disque representan eles ninguén máis. Nesa pugna, a
emotividade electoral non é máis ca o primeiro banzo da desescalada democrática
cara unha sociedade de individuos illados no ego dixital e volubles a demanda
dos amos da Rede, dos que deciden o ben e o mal nunha mancheíña pouca de
caracteres que o algoritmo ditamina. Pero os algoritmos son cegos á
singularidade do humano, do impensado, do imprevisto, do impensable, do novo.
Por iso non creo que chegue a pasar. Creo nas institucións e na xente. Poden
máis. Aínda o creo.
– Para que exista liberdade é crucial a
información, pero que poida traducirse en coñecemento é cada día máis difícil,
xa que só parece haber mercado para o infotainment. Estamos a ser vítimas
silenciosas da nosa dieta informativa?
– Os filósofos actuais de referencia en Europa
denuncian que a información é o contrario do coñecemento precisamente por iso.
A sociedade do coñecemento forma perfectos ignorantes, sempre aburridos e
sempre necesitados de xogos que os distraian e os divirtan. Ese paradoxo sen cidadáns críticos,
conscientes de si mesmos e dos seus intereses, sen capacidade para interpretar
o mundo de seu, crea un público do like e
do dislike convencidos de que non
cabe a indiferenza fronte ao trendig
topic e apresurándose seguido a clicar na corrente principal. É preciso ler
en profundidade, dispor de libros, de blogs tamén por suposto pero non podemos ir cara unha sociedade
feudal na que unicamente saiban ler e escribir no sentido profundo do termo
unha minoría de monxes e de señores feudais mentres os servos se limitan a ver
as cerimonias coloridas e a encher o bandullo co esmola que lles dan. Nada fai
pensar que no futuro a muller que seduce un toureiro ou o suposto drama da filla
dunha folclórica e un boxeador deixen de tapar noticias e asuntos de máis
relevancia, igual ca agora. Hai información pero non a recibimos porque poden
máis os estímulos dos memes e das verdades
de pé de banco solemnes da xente auténtica.
– A nivel cultural tamén estamos a ver como a
transformación dixital muda dende o xeito de consumir contidos até os seus
modelos de negocio, sendo o caso máis radical o da industria musical, pero que
promete acabar afectando profundamente ao cine, á televisión, á literatura...
Mellorar o acceso á cultura pode rematar converténdose no seu verdugo?
– Hai autores que din que as novas formas de
transmisión de cultura poden acabar con ela. Fálase de facer desaparecer os
dereitos de autor tal como os coñecemos para pagar só polos segmentos da obra
que se “consuman”. Non vai haber produtos
culturais fóra do dixital por completo e o acceso a eles pode vir dirixido
por unhas aplicacións que nos educaron no coñecemento superficial, no
chocalleiro, no lixeiro…. Mesmo no audiovisual, que podería resistir mellor
aparentemente, Netflix parece torcerlle o pulso a Hollywood. Se a sociedade se
vai separando da cultura ao ritmo presente, a cultura mesma, tal como a
entendemos agora, podería desaparecer por falta de público. Porque, como dixo
César Antonio Molina, ninguén ama o que non coñece. A cultura precisaba certo
esforzo, certa vontade de descubrir, de ver, de saber… e a cambio
reconfortábanos con ese coñecemento, con ese preguntarnos polo mundo, polo seu
sentido, polos seus significados. Pero se a nosa vontade se pode administrar
fóra de nós mesmos, igual habería que empezar a preocuparse. Secasí, non hai
IA, non hai nin vai haber robots capaces de pensar coma nós nin, por suposto,
de amar como nos aínda amamos. Amar e pensar non son procesos posibles fóra do
estritamente humano.
– Afastándonos das excentricidades
transhumanistas, é indiscutible que vivimos encadeados a trebellos, comezando
polo smartphone pasando pouco a pouco a outros wearables. Aínda que estes avances poden ter un impacto positivo na
nosa calidade de vida (especialmente promovendo hábitos saudables), que
preocupacións tes fronte á incorporación da tecnoloxía á nosa vida dun xeito
tan profundo?
– Os implantes corporais teñen a saúde como
principal xustificación. Polo menos así o presentan os seus demiúrgos. Pero a
outra razón de ser da nanotecnoloxía introducida nos corpos é que incorporan vantaxes de comunicación. A
retransmisión, o tráfico, é xa o mantra da inmensa maioría que retransmite o
prato que lle serven no restaurante, o bautizo dos fillos, as reunións de
amigos e mesmo a súa actividade sexual segundo en que foros. Miramos a vida a
través da pantalla do móbil. Enviamos e recibimos sen parar esas olladas
incompletas cos ángulos cegos que sempre deixan as cámaras do móbil, por moitas
que incorporen os últimos modelos. Os reporteiros que imos aos sitios cubrir as
novas que nos asignan distinguimos a diferenza entre retransmitir e vivir.
Presenciamos sucesos, eventos, actos… dos que non formamos parte, só os
ensinamos. Non participamos neles. Nunca. O cidadán hiperconectado de agora
imítanos e ao imitarnos retransmítese a si mesmo facendo selfies, reenviando fake news a toda présa, enviando imaxes…
Ao facelo convértese en protagonista e público dun acto do que podería formar
parte se non fose porque está distanciándose del sen sabelo. Para compartilo,
para emitilo, renuncia a vivilo.
– As reflexións que fas no teu libro, aínda que
apuntan ao futuro, son dos mundos de agora. Que está a pasar para que non
sexamos conscientes dos grandes cambios que estamos a experimentar en tan pouco
tempo e que en tempos de pandemia parecen terse acelerado esaxeradamente en
virtude dunha telepresenza forzada pola crise sanitaria?
– En Os
mundos de agora digo redondamente que a pandemia non foi un apremio para o
dixital porque o dixital xa se viña introducindo a toda velocidade. Nin tampouco
abre un tempo novo no que “nada volverá ser igual”. Non. O que se botou de
menos na pandemia foi a presencialidade física. O que estrañamos foron os
abrazos. As persoas que se mantiveron nos seus postos, postos de prestixio
relativo a maioría, fixeron posible a vida. A presenza física acreditouse
imprescindible para a vida. A filantropía das Big Tech non foi maior cá doutros
sectores pero víronse beneficiadas por unha campaña ao seu favor dende as
administracións públicas porque nos conectaban no confinamento que lles ha
aforrar fortunas na persuasión futura para introducir as tecnoloxías dos
implantes e, a maiores, xa lles deixou unha capitalización en Bolsa realmente
abundante. A da COVID-19 non é a peor das pandemias da humanidade. Hóuboas
peores e foron esquecidas igual que habemos esquecer nós esta e incluso habemos
de negala andando o tempo. O dito, o dixital e o virtual non son o real, son a
penas un produto da realidade, un de tantos. O noso ser no mundo é estar nel,
ser e mais estar, ser estando, en corpo, lugar e tempo.